Gruppens tankar om anknytning

Anknytning innebär att en eller flera vuxna/förmyndare fungerar som en trygg bas i barnets liv. Anknytning är viktigt för att barnet känner sig trygg i relation till andra människor och känner att det kan återvända till sin trygghet om det känner sig hotat, likaväl att ha någon att återvända till vid utforskandet av nya erfarenheter.

2. Planen ska innefatta rutiner för:

*Inskolning: Den ansvarige för barnets inskolning ska vara närvarande under hela barnets inskolningstid.... Att pedagogen på ett bra sätt kan ta plats när det behövs men även kunna ta ett steg tillbaka. Se till att pedagogen ägnar sig åt så få barn som möjligt under inskolningen för att skapa en bra kontakt med både föräldrar och barn. Inskolnignen ska få ta den tid det tar. Öppen dialog med föräldrar under hela inskolningen så att alla är medvetna om hur det kommer fungera.

*Den dagliga verksamheten: Den främsta förutsättningen för att kunna arbeta med anknytning på ett bra sätt är att inte ha för stora barngrupper. Att ha några ansvarsbarn som man har under inskolningen och under följande år. Då får pedagogerna förhoppningsvis en bra ankytning till barnen och föräldrar får en enklare och bättre kommunikation till pedagogerna. Att pedagogerna alltid ska ta kontakt med barnet på något sätt, varje dag. Vara medveten om att det alltid ska vara pedagogen som är ansvarig för relationen mellan pedagogen och barn.

*Hur ni kan arbeta med barn som hamnat i någon form av “livskris” t ex skilsmässa, växelvist boende, nya syskon och förluster av familjemedlemmar: Finnas till hands, LYSSNA. Ta sig tid till barnet. Även här är den öppna dialogen med båda föräldrana otroligt viktig. Öppen dialog mellan pedaogerna- men även se över sekretessen så att man inte säger för mycket.




RSS 2.0