Rum, barn och pedagog

Innan jag började läsa om förskolans utformning i litteraturen har jag inte reflekterat över ämnet särskilt mycket. De förskolor jag varit på har rätt "typisk" indelning, ett lekrum med byggklossar, en atelje, en hall och så vidare. 
 
 
 
Den tanke jag haft redan från början har dock varit att lyssna in vad barnen vill ha, något som Annica Löfdahl också påvisar är viktigt. Läser jag i lpfö-98 hittar jag också att förskolan ska tillämpa ett demokratiskt arbetssätt (Skolverket 2010) och då tycker jag absolut att barnen har rätt att påverka sin vardag - i det här fallet miljön - i förskolan.
 
Sofia Bergström Eriksson beskriver i sin avhandling olika förskoleavdelningar hon besökt. Där har författaren sett att rum som inte är så förutbestämda i vad som ska ske i dem är de rum som barnen använder allra mest. (Bergström Eriksson 2013) Ändå är det jag sett ute på förskolor rum som heter just "målarrummet", "snickarrummet" och "byggrummet". Men kanske är det också så att vi förutsätter att barnen då ska göra det vi tänkt att de ska göra i dessa rum? 
 
Vi ska nu skapa en fiktiv avdelning, utformad som vi vill ha den med stöd i litteraturen. Jag är osäker på vad jag vill ha... Jag har olika perspektiv jag vill uppfylla. Dels barnens, vad de är intresserade av och vill ha med. Dels verksamhetsmässigt ur en pedagogisk synvinkel - vad behöver rummen innehålla för att jag till exempel ska kunna ha en improviserad samling kring en bok eller liknande? Jag tänker mig sagopåsar till exempel. Men också, för lämplighetens skull. En direktingång från gården in till toaletten, ett matrum som ligger så att inga barn "måste" springa där direkt efter maten med ris på hela golvet... Det är så mycket som ska tas i beaktande, därför känns det skönt att vi har det här momentet som ett grupparbete då vi får chansen att bolla tankarna med varandra.
 

Eriksson Bergström, Sofia (2013). Rum, barn och pedagoger: Om möjligheter och begränsningar i förskolans fysiska miljö. Umeå: Umeå Universitetet.

Löfdahl, Annica (2007). Kamratkulturer i förskolan, en lek på andras villkor. Stockholm: Liber

Skolverket (2010). Läroplan för förskolan. Stockholm: Fritzes

 
 


Kommentarer
Postat av: PedagogBarbro

Hej, igen!
Vad är sagopåsar?
Var på föreläsning häromdagen om barn med Asperger i synnerhet och autismspektrum i allmänhet. Mycket intressant. Visst vore det bra om vi kunde klara oss utan specialgrupper för barnen och lära varandra att alla får vara med. Att vi visar hänsyn och respekt och kan ta tillvara det som människor är duktiga på?! Men det är svårt att veta hur man ska bemöta alla individer på rätt sätt. Istället får man lära sig just den enskilda människans sätt att tänka och reagera. Bara för att just det här barnet har diagnosen Asperger så fungerar hen inte lika som den elev jag hade i förra klassen.
Med vänlig hälsning Barbro W

2014-09-10 @ 14:09:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0